Steinar's Hangar  

719 SKVADRON
NYHETER

VILJE OG MOT
1954 - 2000

Hjem | Nyheter | Bok | Historie | Flyene | Bilder | Personell | Arkiv | Linker

Bell UH-1B formasjon Bodø 1988 (© Steinar Sævdal)

N157KM Foto: Ole Johan Beck

XJ-L Foto: de Havilland Canada


719-Twin Otter havarerte i USA!

Enda et tidligere 719 skvadron fly er blitt historie, og denne gangen dessverre med tragisk utgang.  Kort tid etter avgang fra flyplassen Clayton County Airport - Tara Field (K4A7/4A7) ved Hampton, Henry County, Georgia, USA, havarerte Twin Otter N157KM i en skog like ved flyplassen, ca. kl 11:45 tirsdag 8 mars 2011.  Begge personene ombord omkom; Bryan Hedrick (37) fra Roswell og Oriel Roberts (48) fra Hampton. Hedrick fløy flyet da ulykken skjedde.

Twin Otteren tilhørte selskapet Desert Sand Aircraft Leasing Co., Carson City, Nevada, og ble leid ut til fallskjermhopping.   Flyet var ved ulykken inne til vedlikehold hos flyverkstedet National Aerotech Aviation.  Roberts var en av eierne i National Aerotech, mens Hedrick var flyger hos flyets eier.  Flyet var ute på de siste testflygninger da ulykken skjedde.  Årsaken til ulykken er ikke kjent ved dette tidspunkt.

N157KM er tidligere "XJ-L" og "057" (s/n 57), og ble operert av 719 skvadron fra 1967 til nedleggelsen av skvadronen i 2001.  I 2002 ble flyet solgt til USA og ble registrert N157KM.  Flyet ble i USA først og fremst brukt til frakt av fallskjermhoppere.  I 2007 og 2008 var N157KM tilbake i Norge, utleid til Tønsberg Fallskjermklubb på Jarlsberg.  Det var også samtaler om kjøp av flyet, men dette ble det ikke noe av. 

2011-03-09

 
SX-ARO

LN-TSC


719-Otter havarerte i Frankrike!

En av 719 skvadrons tidligere "Single-Ottere" havarerte søndag den 16. mai 2010 under et sjøflytreff ved byen Biscarosse på vestkysten av Frankrike. Årsaken til havariet var en "klassisker" for amfibiefly; nemlig det å lande på sjø med hjulene nede... Eieren av flyet, Urs Wamister - en pensjonert Swiss Air kaptein, tok av fra den lokale flyplassen med 8 passesjerer ombord for å fly en kort tur til sjøflytreffet for å lande på sjøen.  Men dessverre glemte flygeren en viktig detalj, nemlig det å ta opp hjulene før landing på sjø!  Som videoen under viser, gikk det nesten greit - helt til nesehjulene tok sjøen og flyet slo kollbøtte over på nesen og til slutt endte på ryggen.  Heldigvis fløyt flyet godt på vingene og alle ombord kom seg bortimot uskadde og nesten tørrskodde ut før de ble reddet ombord i båter som kom til unnsetning.  Flyet hadde fløyet på sjøflytreffet i 4 dager og hadde tatt en kort tur til den lokale flyplassen for å fylle drivstoff.

Otteren hadde den greske registreringen SX-ARO og ble operert av det greske flyselskapet ArGo Airways, som flyr ruter fra Volos og mellom flere greske øyer.  Med byggenr 397, er dette tidligere Luftforsvarets Otter "O-AI" og "XJ-W" ved 719 skvadron.  Otteren ble solgt sivilt i 1967, og fra 1968 operert av Westwing i Bergen som LN-TSC.  To år senere ble flyet solgt til Canada som CF-QEI.  I Canada fløy det for en rekke "bush"-selskaper inntil et større havari i 2005.  Etter dette ble flyet solgt til Urs Wamister i Sveits og ble gjennoppbygget i Ungarn og Sveits 2006-2008.  Flyet ble utstyrt med en PT6A-34 (Vazar) turbin motor og amfibibieflottører.  Etter en kort tid som HB-TCM i Sveits, ble Otteren leid ut til ArGo Airways i Hellas og registrert SX-ARO.

2010-05-22

 

Nyheter

Dersom du har noen nyheter om skvadronens tidligere personell og fly,
eller andre ting som vedrører 719 skvadron og 719 skvadrons historie, 
hører vi gjerne fra deg!

Send gjerne en e-post til;

Steinar Sævdal

Eller ta kontakt med:

Steinar Sævdal
Skogholtet 28
1715 YVEN


Mobil: 472 59 266

 

 

Hjem | Nyheter | Bok | Historie | Flyene | Bilder | Personell | Arkiv | Linker

Oppdatert 2012-12-03

© 2010-2012 Steinar Sævdal